اگر شما هم مانند برخی از خانواده‌ها، مصرف برنج بالایی دارید و یا مصرف سالیانه خود را به صورت یکجا می­خرید، فرقی ندارد مصرف کننده برنج دورود هستید یا سایر برنج‌ های ایرانی بهتر است پیش از هر چیز نکات زیر را برای نگهداری برنج بخوانید.

در نگهداری برنج دو عامل موثر هستند. عامل نخست به محیط و شرایط فیزیکی نگهداری برنج مربوط است، عامل دیگر به پیشگیری از نفوذ حشره، رطوبت و گرما درون برنج مربوط می شود.

1.       محیط و شرایط فیزیکی نگهداری برنج

شرایط نگهداری برنج برای همه برنج‌های ایرانی از جمله برنج دورود لرستان یکسان است. این نکته ها را برای همه برنج های ایرانی مد نظر داشته باشید.

خرید برنج دورود

2. پیش‌گیری از نفوذ حشره، رطوبت و گرما درون برنج

8 پاسخ

  1. سلام
    در برخی از سایتها نوشته شده برنج شپشک زده را زیر نور آفتاب بین ساعت یک تا سه قرار دهیم ! شما نوشتید زیر آفتاب نباشه و الک کنیم .
    شپشک گاهی به برنج میچسبه و رهاش نمیکنه این الک کردن برای اینه که شپشک بریزه ؟
    بنده بیشتر دنبال این هستم که بدانم چند ساعت باید برنج را زیر نور آفتاب قرار داد ؟ خورد شدن برنج هیچ اهمینتی برای ما که قصد دم پختک کردن آنرا داریم هیچ اهمیتی نداره فقط میخواهیم هر طوری هست جلوی گسترش شپشک را بگیریم . برنجی را که چند روز پیش خریدیم شپشک داشت . حتما درست نگه داری نکرده بودند و محل نگه داری آن خوب نبوده .
    شاید این مطالبی که مینویسم بیشتر بدرد دیگران بخوره تا خودم .
    بنظرم بهتر باشه برنج رو در آفتاب روی یک کیسه تمییز پهن کنم بعد از نیم ساعت برای پانزده کیلو برنج چهارصد گرم نمک هم با آن قاطی کنم و بعد از یک ساعت ضمن بررسی آن دوباره داخل کیسه بریزم.
    حالا شما که کارشناس هستید نظر خود را بفرمایید شاید هم دوباره آمدم و خواندم .
    با تشکر و سپاس فراوان

    1. اگه با خرد شدن برنج مشکلی ندارید میتوانید برنج را به صورت مستقیم در برابر آفتاب به مدت یک الی دو ساعت قرار دهید.

    2. سلام وقتتون بخیر
      متاسفانه امسال بخاطر شرایط بد جوی بسیاری از غلات و حبوبات دچار آفت شد و این شپشک به صورت یک معضل بروز کرد.
      توصیه ما الک کردن برای حجمهای بالای برنج است! اما برای شما که مقدار مصرفی خانوار دچار مشکل شده میتونید یک ساعت جلوی آفتاب بذارید با تابش نور شپشک از برنج جدا میشه بعد دوباره برنج را بررسی کنید و اگر جوجو نداشت داخل کیسه فریزر بریزید و فریز کنید چرا که برنج آفت زده به محض اینکه در دمای خونه باشه دوباره دچار شپشک میشه!
      برنج آریا کاملا مکانیزه تولید و بسته بندی میشه و ما بدون شستشو بهش آب اضافه میکنم و میپذیم شما برای حجم های کم آفت زده میتونید برنج را بشورید آب جوجو رو از برنج جدا میکنه.
      در کل شپشک برنج هیچ ضرری برای سلامتی انسان نداره بنابراین شپشک را به روشهای گفته شده یا با پاک کردن جدا کنید و برنج را با خیال راحت مصرف کنید

  2. سلام از کجا میتونیم مطمئن باشیم برنجی که اسنباده میکنیم تو نگهداریش از قرص برنج استفاده نشده باشه؟

    1. سلام، دوست من تو کل برنج های ایرانی از خود کارخونه که برای سورت و بوجار میبرند قرص برنج داخل هر گونی میزارن

      1. کی همچین چیزی به شما گفته؟
        از قرص برنج برای برنج مانده و شپشک زده استفاده میشه نه برنج داغی که تازه داخل کارخونه آسیاب شده!!!
        جاهای دیگه رو بی اطلاع هستم فقط میدونم شمال هم اینجوری نیست!
        در شهر دورود برنج را خود کشاورز برای سفید کردن کارخانه می‌بره..
        هیچ کشاورزی توی محصولش قرص برنج نمی‌ذاره چون 1- بشدت سمی هست و خانواده خودش هم از همون برنج استفاده می‌کنند. 2- چه دلیلی برای اینکار دارد؟
        کشاورزان دو دسته هستند یا محصول را همانجا یکجا به دلال میفروشند یا اینکه مث ما انبار دارند و بعد از سفید به انباری کاملا استاندارد و ایمن انتقالش میدن ( برای خرده فروشی به اقوام و دوستان یا مشتریان وبسایت برنج آریا )

      2. مگه قرص برنجو مفت میدن بعدم به هر کسی نمیدن واشه برنج تازه هم هیچ لزومی نداره فقط برای برنج های که شپشک زده میزارن اونم داخل دستمال میپیچن میزارن که بعد از ۲۴ساعت قرص پودر میشود که اونم توی دستمال باشه چیزی نمیشه.
        من خودم توی کار برنجم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× سلام میتونم راهنماییتون کنم؟