برنج آبکش مجلسی

با ارائه یک روش ساده پخت برنج دورود شاید بتوان یک کمک مختصر کرد به کسانیکه تجربه پخت این نوع برنج ایرانی را تا به حال نداشته اند.

برنج یکی از مواد غذایی است که در ایران مصرف بسیار بالایی دارد. اکثر ایرانی‌ها حداقل در یکی از وعده‌های غذایی روزانه خود از برنج استفاده می کنند. مهارت در پخت برنج در نزد کدبانوی خانه از اهمیت زیادی برخوردار است.

برای طبخ برنج معمولاً از روش کته و یا دمی استفاده می شود. البته روش‌های دیگری نیز برای پخت برنج وجود دارد. قطعاً اولین نکته ای که برای پخت برنج در بهترین حالت مهم است این است که نوع برنج خریداری شده مرغوب باشد.

اینجا روش تشخیص برنج مرغوب ایرانی را گذاشتیم. در ادامه این مقاله روش پخت برنج آبکش و روش پخت برنج کته را بررسی می کنیم.

روش پخت برنج آبکش دورود

  1. برنج را با آب ولرم بشویید. سپس آن را به همراه مخلوط آب و نمک به مدت 2 ساعت کنار بگذارید.
  2. بعد از مدت ذکر شده در قابلمه‌­ای به ازای هر پیمانه برنج سه پیمانه آب ریخته و روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید. سپس آب برنج را خالی کنید و آن را درون قابلمه­‌ای  که آب آن در حال جوش است، بریزید و یکی دو بار برنج را درون قابلمه هم بزنید.
  3. اجازه بدهید که برنج داخل آب جوش بپزد. حدود ده دقیقه صبر کنید تا دانه های آن نرم شود ولی هنوز مغز آنها سفت باشد، سفت بودن مغز دانه برنج به این معنی نیست که مغز برنج نپخته باشد بلکه نباید کاملا نرم باشد.
  4. شما باید در این مرحله برنج را داخل آبکش بریزید.
  5. پس از آبکش کردن برنج و ریختن روغن و آب در ته قابلمه، قابلمه را روی حرارت بگذارید و صبر کنید تا روغن داغ شود. ته آن را ته‌­دیگ دلخواه بگذارید (برای ته­‌دیگ می­توانید از نان و سیب زمینی و.. استفاده نمایید) سپس برنج آبکش شده را به قابلمه برگردانید .
  6. در قابلمه را با یک دمکنی بپوشانید و حرارت را کم کنید تا پس از 30 دقیقه برنج دم بکشد.
  7. در انتهای پخت برنج، مقداری روغن را داغ کرده (به ازای هر پیمانه برنج حدود 1 قاشق غذاخوری) و روی برنج می‌ریزیم. سپس برنج را بر روی دیس بریزید و نوش جان فرمایید.

برنج ایرانی پخته شده

 

آیا برنج آبکش بدون خیساندن خراب میشه؟

اگر میهمان سرزده داشتید یا اینکه به هر دلیلی از پیش برنج را خیس نکرده باشید از کیفیت آن کم نمی‌شود و هیچ جای نگرانی وجود ندارد. افراد بسیاری هستند که عادت به خیس کردن برنج ندارند و خشکه پزش می‌کنند 😁. مخترع لغت خشکه پز هم من هستم 😉. فقط بخاطر شما یک لغت به دایره لغات اضافه کردم 😋.

هدف از خیساندن برنج کم کردن مدت زمان پخت آن و فرصت دادن به آن برای قد کشیدن و جذب آب و حجیم شدن است که در اصطلاح ری کردن گفته می‌شود.

خیساندن برنج به مدت 2 ساعت الزام ندارد و معمولا سلیقه‌ای است. خیساندن برنج از نیم ساعت تا حتی ۴ ساعت نیز مرسوم است.


خرید برنج دورود

آیا برنج خیس کرده بمونه خراب میشه؟

اگر عادت به خیس کردن برنج قبل از طبخ اون دارید. شاید پیش اومده برنج را گذاشتید خیس بخوره که آبکش کنید اما نشده که بپزید. به هر دلیلی اگر موفق نشدید برنج خیس کرده را به مرحله طبخ برسونید. این برنج را در محیط آزاد برای چند روز رها نکنید! در اولین فرصت بذاریدش توی یخچال تا خراب نشه. برنج خیس خورده توی محیط یخچال تا چند روز مشکلی براش پیش نمیاد و میتونید در اولین فرصت بپزیدش و نوش جانش کنید. در محیط آزاد هم بنابر شرایط محیط 1 تا 2 روز هم خراب نمیشه و جای نگرانی نیست.

روش پخت برنج کته دورود

  1. ابتدا برنج را بشورید تا گرد و خاک نشسته روی دانه‌های برنج یا دانه‌های علف هرز در صورت وجود را آب ببرد. البته برنج آریا نیاز به شستن ندارد.
  2. به مدت 1 ساعت اجازه می­دهیم برنج در آب و نمک خیس بخورد ( توجه داشته باشید به ازای هر پیمانه برنج به 2 پیمانه آب و 3 قاشق چایخوری نمک نیاز دارید).
  3. سپس به برنج روغن مایع (به ازای هر پیمانه یک قاشق غذاخوری) اضافه و در قابلمه مناسب بریزید.
  4. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار داده و کمی هم بزنید تا آب برنج بخار شود. توجه کنید که در این حالت آب برنج زود سر می‌رود پس حواستان به برنج باشد.
  5. پس از اینکه آب برنج رفت و روی برنج روزنه‌های خالی ایجاد شد روی در قابلمه دمکنی قرار دهید و شعله را ملایم کنید تا بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برنج دم بکشد.
برنج دم پخت
برنج دم پخت علی کاظمی دورود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× سلام میتونم راهنماییتون کنم؟